27 Disember 2022, 13:27

Untuk mendapatkan maklumat terkini, ikuti kami melalui Telegram

Langgan Sekarang

Budaya permainan video ialah subkultur media baharu yang terbentuk oleh sekumpulan pemain video di seluruh dunia. Memandangkan permainan video telah meningkat secara eksponen dalam populariti dari semasa ke semasa, maka ia mempunyai pengaruh yang cukup ketara dalam kalangan masyarakat sehingga dianggap sebagai satu daripada budaya popular mutakhir ini.

Budaya permainan video juga telah berkembang sejajar dengan perkembangan teknologi Internet dan peranti mudah alih. Budaya permainan video ini tercetus apabila minat pemain terhadap sesuatu permainan itu dihubungkan dalam kumpulan sosial dan minat itu dikongsi antara mereka. Dengan teknologi yang terkini, permainan video menjadi lebih sosial apabila keupayaan ramai pemain meningkat dalam talian. Pada masa ini, permainan video bukan sahaja dianggap sebagai satu bentuk hiburan, sebaliknya lebih jauh daripada itu dengan menjadi satu tren pemasaran, persaingan dan menjadi cabang dalam industri sukan yang dikenali sebagai sukan elektronik yang kini diterima secara meluas di seluruh dunia.

Salah satu permainan video yang sangat popular di seluruh dunia ialah FIFA World Cup yang merujuk kepada pertandingan bola sepak yang disertai oleh pasukan-pasukan negara yang layak ke pusingan akhir piala dunia bola sepak. FIFA selaku penganjur dan pemegang hak kejohanan bola sepak World Cup telah melesenkan permainan video FIFA World Cup sejak tahun 1986 dengan penerima lesen yang pertama ialah U.S Gold. Electronic Arts (EA) menerusi EA Sports menjadi pemegang lesen tunggal permainan video FIFA World Cup hingga ke hari ini sejak memperolehinya pada tahun 1997.

U.S Gold bukanlah syarikat yang berpangkalan di Amerika Syarikat, sebaliknya merupakan syarikat penerbit permainan video British yang berpangkalan di Witton, Birmingham, England. U.S Gold diasaskan pada tahun 1984 oleh Geoff dan Anne Brown untuk memenuhi objektif firma pengedarnya, iaitu CentreSoft yang kedua-duanya menjadi sebahagian daripada Woodward Brown Holdings yang kemudian dijenamakan semula menjadi CentreGold. Tujuan utama syarikat itu ditubuhkan adalah untuk menerbitkan permainan video yang diimport dari Amerika Syarikat dan kemudian menjualnya dengan harga yang lebih rendah di Eropah terutamanya United Kingdom.

U.S Gold merupakan penerima lesen dan pengeluar permainan video FIFA World Cup yang pertama sejak tahun 1986 hingga tahun 1997.

U.S Gold mengeluarkan permainan video World Cup buat julung-julung kalinya sempena edisi 1986 yang berlangsung di Mexico. Permainan video tersebut boleh dimainkan menerusi komputer model Commodore 64, ZX Spectrum dan Amstrad CPC. Permainan video tersebut dikatakan telah dibangunkan oleh Artic namun bukanlah permainan rasmi untuk World Cup edisi Mexico 86. Disebabkan kesuntukan masa, U.S Gold kemudiannya memutuskan untuk memperolehi hak permainan video tersebut daripada Artic dan melakukan penyesuaian agar dapat diselaraskan dengan kejohanan World Cup Mexico 86.

Bagi kejohanan Piala Dunia 1990 yang berlangsung di Itali, Virgin Mastertronic telah mendapat lesen untuk mengeluarkan permainan komputer yang boleh dimainkan menerusi model Amiga, Amstrad CPC, Atari ST, Commodore 64, DOS dan ZX Spectrum. Seperti mana permainan video World Cup versi 1986, permainan ini sebenarnya adalah permainan yang diolah semula daripada versi World Trophy Soccer. Permainan ini dipersembahkan dalam pandangan mata burung tetapi apabila pemain menghampiri gawang gol, ia bertukar kepada paparan 3D kawasan penalti dan pemain mesti cuba menjaringkan gol sebelum disekat oleh pemain pertahanan lawan. Dalam permainan itu, pemain hanya boleh memilih negara England, Belgium, Itali atau Sepanyol, namun permainan tersebut tidaklah sama dengan pasukan yang bermain dalam kejohanan sebenar bola sepak piala dunia.

Selain permainan komputer, Virgin turut mengeluarkan permainan konsol rasmi di Eropah yang menggunakan nama World Cup Italia 90 untuk konsol Sega Mega Drive dan Master System. Versi Mega Drive juga dikenali sebagai World Championship Soccer, manakala versi Master System dikenali sebagai Super Futebol II di Brazil.  U.S Gold turut mengeluarkan permainan video dengan judul Italy 90 yang juga dikenali dengan nama World Class Soccer di Amerika Syarikat, namun bukanlah permainan video yang termasuk dalam siri rasmi FIFA World Cup. Permainan video tersebut boleh dimainkan menerusi model komputer Amiga, Amstrad CPC, Atari ST, Commodore 64, ZX Spectrum and DOS.

Permainan video rasmi World Cup edisi USA 94 pula dibangunkan oleh Tiertex Design Studios dan diterbitkan oleh U.S Gold. Permainan ini dikeluarkan untuk kegunaan konsol Genesis, CD Sega, Super NES, Master System, DOS, Game Boy, dan Game Gear pada tahun 1994. Antara ciri menarik yang terdapat dalam edisi ini ialah terdapat kumpulan rasmi yang mengandungi pasukan-pasukan yang bertanding dan jadual pertandingan. Versi PC dan CD Sega mengandungi foto stadium yang telah didigitalkan, manakala versi Genesis mengandungi logo Video PolyGram yang merentasi papan iklan stadium dalam permainan. Versi Genesis merupakan permainan konsol pertama yang menyokong mod skrin lebar 16:9. Edisi ini merupakan francais rasmi terakhir siri FIFA World Cup sebelum EA memperoleh hak siri FIFA Soccer.

Electronic Arts (EA) menerusi EA Sports menjadi pemegang lesen tunggal permainan video FIFA World Cup hingga ke hari ini sejak memperolehinya pada tahun 1997.

World Cup 98 ialah permainan rasmi Piala Dunia FIFA pertama yang dibangunkan oleh EA Sports selepas mendapat hak daripada FIFA pada tahun 1997. Tidak seperti permainan Piala Dunia sebelum ini yang dipaparkan dalam bentuk 2D dan menunjukkan pandangan mata burung, World Cup 98 sebaliknya menggunakan enjin 3D dan DirectX untuk versi PC. Kit pasukan kebangsaan yang sebenar (kecuali penjaga gol yang diberikan kit generik) telah diperkenalkan secara lengkap dengan logo pengeluar kit dan barangan rasmi. Enjin permainan berdasarkan kepada FIFA: Road to World Cup 98 walaupun menampilkan beberapa penambahbaikan permainan kecil pada bidang tertentu seperti perubahan strategi dalam permainan dan kedudukan pemain.

Dalam versi yang dibangunkan oleh EA, terdapat mod perlawanan persahabatan apabila pemain boleh memilih pasukan yang terdiri daripada beberapa negara yang tidak layak ke pusingan akhir tetapi dianggap sangat terkenal dan berpengaruh untuk dikecualikan. World Cup 98 dikeluarkan untuk model PC yang serasi dengan Microsoft Windows dan konsol media seperti PlayStation, Nintendo 64 dan Game Boy.

Antara ciri menarik lain yang terdapat dalam World Cup 98 ialah penampilan lagu Tubthumping oleh Chumbawamba. Permainan ini juga menampilkan suara latar oleh Des Lynam dan Gary Lineker dalam jadual pasukan. Turut terdapat dalam versi ini ialah mod klasik Piala Dunia dengan grafik tona berwarna sepia hitam dan putih klasik dengan ulasan oleh Kenneth Wolstenholme sehingga mewujudkan suasana dan perasaan seperti menonton perlawanan Piala Dunia era lama. Satu fakta menarik tentang World Cup 98 ialah EA Sports mendapat hak untuk menerbitkan permainan video di mana-mana sahaja kecuali di Jepun.

Hal ini kerana di Jepun, hak eksklusif penerbitan permainan video telah diberikan kepada Konami dan Sega. Konami telah diberikan lesen Piala Dunia FIFA untuk menghasilkan permainan video Nintendo 64, iaitu Jikkyou World Soccer: World Cup France 98 yang telah dibangunkan oleh pasukan Konami KCEO yang berpangkalan di Osaka dan hanya dikeluarkan di Jepun. Konami juga turut diberikan lesen untuk menghasilkan permainan video PlayStation, iaitu World Soccer Jikkyou Winning Eleven 3: World Cup France 98 tetapi dibangunkan oleh pasukan Konami KCET yang berpangkalan di Tokyo, Jepun. Sega pula diberikan lesen Piala Dunia FIFA untuk menghasilkan permainan video untuk konsol Saturn Piala Dunia 98 France: Road to Win.

World Cup FIFA 2002 yang berlangsung di Korea Selatan dan Jepun diabadikan dalam permainan video yang menggabungkan enjin permainan FIFA Football 2002 dan FIFA Football 2003. Permainan ini masih menggunakan bar kuasa untuk tendangan dan hantaran silang tetapi dengan keluk pembelajaran yang lebih curam dan peluang yang lebih tinggi untuk dihukum oleh pengadil perlawanan. Kit pasukan kebangsaan yang dipaparkan adalah kit sebenar. Begitu juga dengan fizikal pemain dan stadium perlawanan yang dipersembahkan dengan rupa sebenar. Tidak seperti permainan sebelumnya dalam siri FIFA, permainan ini mempunyai runut bunyi asal yang dipersembahkan oleh Orkestra Simfoni Vancouver. Versi ini dikeluarkan untuk Windows, PlayStation, PlayStation 2, Nintendo GameCube dan Xbox.

Di Jepun, hak eksklusif penerbitan permainan video World Cup telah diberikan kepada Konami.

World Cup FIFA 2006 dikeluarkan oleh EA Sports pada dua minggu terakhir bulan April 2006. Permainan ini bukan sahaja menunjukkan perlawanan dalam pusingan akhir Piala Dunia yang berlangsung di Jerman, bahkan termasuklah enam pusingan kelayakan serantau. Terdapat 127 pasukan kebangsaan yang boleh dipilih dalam permainan video ini. Pemain juga boleh mencipta dan mereka bentuk pemain mereka sendiri dan memasukkannya ke dalam pasukan kegemaran mereka. Terdapat peningkatan kecil dalam permainan edisi FIFA 06 seperti Mod Cabaran Global yang merangkumi 40 cabaran berdasarkan perlawanan klasik Piala Dunia atau pusingan kelayakan dan Mod Tendangan Penalti yang menawarkan pengalaman yang lebih realistik.

Dalam edisi World Cup FIFA 2010, pemain boleh memilih 199 daripada 204 pasukan kebangsaan yang mengambil bahagian dalam pusingan kelayakan Piala Dunia FIFA 2010. Lima pasukan yang berada dalam undian untuk kelayakan Piala Dunia tetapi tidak termasuk dalam edisi ini ialah pasukan Republik Afrika Tengah, Eritrea, São Tomé dan Príncipe dari benua Afrika serta pasukan Bhutan dan Guam dari benua Asia. Kelima-lima pasukan ini telah menarik diri daripada peringkat kelayakan lagi. Selain itu, permainan video ini juga tidak menampilkan Brunei, Laos, Papua New Guinea dan Filipina yang tidak menyertai kelayakan Piala Dunia.

FIFA World Cup 2014 Brazil ialah permainan video rasmi untuk Piala Dunia FIFA 2014 yang diterbitkan oleh EA Sports untuk PlayStation 3 dan Xbox 360 serta dikeluarkan pada 15 April 2014 di Amerika Utara dan 17 April 2014 di Eropah. Edisi ini menampilkan penambahbaikan permainan video FIFA 14 seperti keupayaan menggelecek, ketepatan dalam hantaran dan mekanisme sentuhan pertama. Mod kempen permainan, iaitu Road to Rio de Janeiro membolehkan pemain bermain dalam pusingan kelayakan dan Piala Dunia FIFA sebenar. Hanya buat kali ketiga dalam sejarah permainan video Piala Dunia, keseluruhan siri kelayakan boleh dimainkan.

Selain Konami, hak eksklusif penerbitan permainan video World Cup juga diberikan kepada SEGA di Jepun.

Versi 2010 hanya mempersembahkan kumpulan UEFA dan CONMEBOL dalam bentuk sebenar mereka. Mod menarik yang terdapat dalam Road to Rio de Janeiro ialah pemain boleh bersaing dalam kejohanan secara dalam talian merentasi 12 lokasi perlawanan Piala Dunia FIFA 2014. Formatnya adalah serupa dengan Seasons dalam FIFA 14 dan mod Ekspedisi dalam UEFA Euro 2012.

FIFA 14 adalah berbeza dengan FIFA World Cup 2014 kerana FIFA 14 ialah permainan video simulasi bola sepak yang dibangunkan oleh EA Canada dan diterbitkan oleh EA di seluruh dunia di bawah label EA Sports. FIFA 14 dikeluarkan pada September 2013 untuk PlayStation 2, PlayStation 3, PlayStation Portable, PlayStation Vita, Xbox 360, Wii, Nintendo 3DS dan Microsoft Windows. Edisi ini turut dikeluarkan sebagai freemium, di bawah tajuk FIFA 14 Mobile untuk iOS dan Android pada 23 September 2013 dan untuk Windows Phone 8 pada 28 Februari 2014.

FIFA 14 turut menjadi tajuk pelancaran untuk PlayStation 4 dan Xbox One pada November 2013. Manakala versi PlayStation 2 hanya dikeluarkan di wilayah PAL dan pasaran berbahasa Sepanyol. Edisi ini adalah permainan terakhir yang dikeluarkan untuk sistem di Amerika Syarikat. Versi PlayStation Portable hanya dikeluarkan dalam format muat turun digital di Amerika Utara.

Antara babak perlawanan bola sepak yang terdapat dalam permainan video FIFA World Cup.

Pada 30 April 2018, EA mengumumkan pengembangan percuma untuk FIFA 18 berdasarkan Piala Dunia FIFA 2018 yang menampilkan kesemua 32 pasukan yang mengambil bahagian dan kesemua 12 stadium yang digunakan pada Piala Dunia FIFA 2018. Tiada pusingan kelayakan serantau yang membawa kepada Piala Dunia untuk dipaparkan pada DownLoadable Content (DLC) ini seperti yang terdapat pada perlawanan piala dunia sebelum ini. Edisi kemas kini dikeluarkan pada 29 Mei 2018 untuk dimainkan menerusi PlayStation 4, Xbox One, Windows dan Nintendo Switch serta edisi kemas kini untuk peranti mudah alih pada 6 Jun 2018.

Walaupun permainan video pada hari ini bukan sekadar satu aktiviti pengisian pada masa lapang, tetapi bagi sesetengah orang, permainan video adalah sumber mata pencarian. Permainan video seperti FIFA World Cup dianggap sebagai lubuk rezeki. FIFAe World Cup yang dahulunya dikenali sebagai Piala Dunia Interaktif FIFA (FIWC) dan Piala eWorld FIFA adalah kejohanan yang ditunggu-tunggu untuk mencuba nasib dalam kalangan pemain. Kejohanan tersebut dianjurkan oleh FIFA sendiri bersama-sama rakan kerjasamanya, iaitu EA Sports.

Format kelayakan secara terbuka membolehkan berjuta-juta pemain bersaing dalam peringkat awal secara dalam talian yang telah menyebabkan FIWC diiktiraf sebagai permainan eSukan dalam talian terbesar oleh Guinness World Records. Kejohanan yang pertama telah berlangsung di Zurich, Switzerland pada tahun 2004. Sebagaimana yang dilaporkan oleh BBC Sport pada 6 Ogos 2018, pemenang kejohanan edisi 2018, iaitu Mosaad Al Dossary dari Arab Saudi dikatakan telah menerima hadiah yang cukup lumayan berupa wang tunai sebanyak USD250 000 dan tiket jemputan ke acara Anugerah Terbaik FIFA yang dihadiri oleh para pemain bola sepak terbaik dunia.

Artikel ini ialah © Hakcipta Terpelihara JendelaDBP. Sebarang salinan tanpa kebenaran akan dikenakan tindakan undang-undang.
Buletin JendelaDBP
Inginkan berita dan artikel utama setiap hari terus ke e-mel anda?

Kongsi

error: Artikel ini ialah Hakcipta Terpelihara JendelaDBP.